20 april 2024

Plaatsen van de pijlers voor de Zoutdam gelukt!

IJMUIDEN – De grote hijsoperatie om de 2 pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen, is zondagochtend 31 maart 2024 succesvol afgerond. Daarmee zijn de beide pijlers gecontroleerd op hun definitieve plek gezet. Het hijsen van de 1e pijler startte zaterdagochtend 30 maart 2024 vroeg in de ochtend. In totaal heeft het hijsen van de 2 pijlers die elk 27,5 m hoog, 8 m breed én bijna 3000 ton zwaar zijn, ongeveer 30 uur geduurd.

(tekst: Rijkswaterstaat)

In het weekend van 30 en 31 maart waren de omstandigheden om de hijswerkzaamheden uit te voeren gunstig. Zo mocht het niet te hard waaien, moest er voldoende zicht zijn en mocht het water in het Binnenspuikanaal niet te hard stromen. Oorspronkelijk zou het plaatsen van de pijlers op woensdag 3 en donderdag 4 april 2024 zijn. Maar de operatie werd door aannemer Van Hattum en Blankevoort in afstemming met Rijkswaterstaat vervroegd, omdat naar verwachting de windkracht op 4 april ongunstig zou zijn om veilig te hijsen.

Voor het plaatsen van de pijlers werd het enorme kraanschip Gulliver ingezet. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 m lang en 48 m breed, die beschikt over 2 kranen van 90 m hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000 ton. Er zijn in totaal ruim 100 mensen verdeeld over 2 ploegen dit weekend ingezet om de pijlers te plaatsen.

Selectief onttrekken zoutwater
De zoutdam is een constructie om zoutwater selectief af te voeren naar de Noordzee, waarmee Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden voorkomt. Via Zeesluis IJmuiden stroomt namelijk veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Te veel zoutwater heeft negatieve effecten op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater.

De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.

Aanleg zoutdam
De bouw van Zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden van de zoutdam, worden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt. De pijlers zijn in 8 stappen van 3,25 m opgebouwd op een voet van 1,5 m hoog.

Bij het storten van het beton zijn er ook ankers geplaatst. De ankers waren, net als de hijsframes bevestigd aan de ankers, nodig om de pijlers op te kunnen hijsen en te plaatsen op hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal. De pijlers waren tijdens het hijsen nog hol en op deze manier niet te zwaar om op te tillen. Nu de pijlers op hun plek staan worden ze gevuld met zand.

De volgende mijlpaal in het project is deze zomer, wanneer de wanden worden geplaatst. Dit najaar wordt dan als laatste onderdeel een stalen zakdeur in de constructie aangebracht. Deze deur is nodig om schepen te laten passeren voor het onderhoud aan het gemaal. Volgens planning wordt de zoutdam eind 2024 in gebruik genomen.

Timelapse hijsoperatie pijlers 30 en 31 maart 2024 bron: Bouw.Live.mp4

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meest gelezen