24 februari 2024

Slapen is essentieel voor je gezondheid: ‘Ik denk zelfs dat dat nog belangrijker is dan goed eten en drinken’

IJmond – Jaarlijks op de vrijdag voor dat de lente begint is het Wereld Slaapdag. Het thema dit jaar luidt: ‘ Slapen is essentieel voor je gezondheid. ‘ Wereld Slaapdag is de dag waarop aandacht gevraagd wordt voor slaapproblemen en alles wat daarbij komt kijken, zoals alertheids- en gezondheidsproblemen. Slaapoefentherapie kan hierbij een uitkomst bieden.

Goed slapen is hartstikke belangrijk, maar helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. Hartstikke vervelend natuurlijk dat slechte slapen en het is een veel vaker voorkomend probleem. In 2018 bleek uit cijfers van het CBS dat één op de vijf Nederlanders last heeft van een vorm van slapeloosheid (dat komt neer op ruim 3,5 miljoen mensen.)

Even een reminder: Wat gebeurt er nu ook alweer als je slaapt? Tijdens het slapen rust je lichaam en je geest uit, én dat is hartstikke belangrijk want je krijgt de hele dag informatie naar je toe gegooid wat je lichaam allemaal weer moet verwerken. Heb je bijvoorbeeld de hele dag gestudeerd voor een moeilijk tentamen? Dan heb je slaap nodig om deze informatie goed te kunnen onthouden en verwerken (vooral géén nachtje doorhalen om te studeren dus!)

Kwaliteit boven kwantiteit

Je slaap bestaat uit vier verschillende fases: de in slaapfase, de lichte slaap, de diepe slaap en de remslaap. Al deze slaapfases zijn stuk voor stuk belangrijk voor allerlei herstelprocessen in het lichaam, zowel op gebied van de hersenen als je lichaam. ” Gemiddeld genomen heb je tussen de zeven en negen uur slaap op een dag nodig als een volwassen, maar dit mag ook tussen de zes en tien uur zitten. Dit heeft er mee te maken dat we bij volwassenen niet uit gaan van de kwantiteit, maar de kwaliteit van het slapen,” legt Loes Heringa, slaapoefentherapeut, bij Oefentherapie Broekpolder-Prinsenhof in Broekpolder uit. 

Niet slapen

Als je door je slaapproblemen door de bomen het bos niet meer ziet dan doe je er goed aan om aan de bel te trekken. Er zijn oplossingen, zo heb je namelijk slaaptherapie, hierbij krijg je tools aangeleerd die je helpen om je slaapprobleem aan te pakken. ” Je kan niet in slaap vallen of je ervaart klachten met doorslapen: naast dat het heel vervelend is als je niet kan doorslapen is het een nog groter probleem voor je gezondheid, dit heeft er mee te maken dat slapen herstel en ontspanning is; het is regeneratie: alles wat overdag gebruikt of kapot gemaakt wordt dat herstelt nachts weer. Op het moment dat dit onvoldoende gebeurd krijg je allemaal kwaaltjes, zoals een verminderde weerstand, en klachten aan het bewegingsapparaat”, legt Loes uit. De laatste jaren wordt steeds duidelijker hoe belangrijk gezond beweeggedrag is en slaap is daarbij net zo – al dan niet belangrijker om gezond ouder te worden en je lekker in je vel te voelen. ” Ik denk zelfs dat dat nog belangrijker is dan goed eten en drinken.”

Oorzaak

Als je langskomt bij oefentherapie in Broekpolder wordt er eerst gekeken waar het niet kunnen slapen precies aan ligt. ” Daarvoor moeten we niet alleen kijken wat er nachts gebeurd maar ook overdag. Hoe is je bioritme? Wat doe je in de gehele 24 uur? ” Bepaalde praktische dingen zoals genoeg bewegen en genoeg zonlicht, maar ook hoeveel stress heb je in het dagelijkse leven kunnen mee spelen. Bij Oefentherapie vinden ze het belangrijk om slaapproblemen niet alleen lichamelijk, maar ook cognitief aan te pakken. Zo bieden ze cognitieve gedragstherapie aan ‘wat zijn mijn gedachte en kloppen deze?’ en wat meer mindfullnessachtige technieken: het los kunnen laten.

Inzicht

” Over het algemeen merken we dat je na gemiddeld tussen de vijf en acht sessies wat verbetering kunt krijgen in het slapen. Wat belangrijk is om te weten is dat wij natuurlijk geen slaap verkopen. Wij helpen mensen om meer inzicht te krijgen in hun slaap en vervolgens technieken en adviezen mee te geven die ze thuis kunnen uitvoeren. Daarbij is het belangrijk om ook overdag al bezig te zijn hiermee en niet alleen als je nachts wakker ligt,” aldus Loes. 

Aanmelden

Om je aan te melden voor slaapoefentherapie heb je geen doorverwijzing nodig van je huisarts, wel wordt het aangeraden om dit te communiceren, want slaap is een heel belangrijk onderdeel van je gezondheid. Als je aanvullende verzekerd bent wordt het ook goed door sommige verzekeringen. Mocht je niet aanvullende verzekerd zijn dan kost dit niet je eigen risico. Je betaalt dan ongeveer 37,50 per keer.

Erge slaapproblemen

Goed om te weten, bij de volgende slaapproblemen is het verstandig om advies van je huisarts en/of slaappoli in het ziekenhuis in te winnen: rusteloze benen en andere slaapprobleem zoals slaapwandelen en nachtelijke paniek, nachtmerries is slaapoefentherapie niet geschikt. Slaapapneu behandelen ze bij slaapoefentherapie wel, maar altijd in overleg met de longarts.

Kijk voor meer informatie op de website www.slaapoefentherapie.nl voor een slaapoefentherapie locatie bij jou in de buurt. Dit artikel vervangt niet het advies van een professional.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meest gelezen